Jenayah rentas sempadan

Majlis pembukaan Persidangan Menteri-Menteri ASEAN mengenai Jenayah Rentas Sempadan kali ke-10, 29-9-2015.

Jenayah rentas sempadan merupakan satu jenayah baru yang harus diatasi sejajar dengan saranan pejabat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Mengenai Dadah dan Jenayah (UNODC).

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Zahid Hamidi berkata jenayah itu kini sudah menjadi satu fenomena yang boleh menggugat keamanan, keselamatan individu dan juga negara. Bahkan, Jenayah rentas sempadan turut melibatkan transaksi kewangan yang juga membabitkan sindiket jenayah.
Antara jenayah rentas sempadan yang disenaraikan adalah perdagangan haram alam semulajadi dan budaya, perdagangan haram hidupan liar, perdagangan haram bagi produk berasaskan kayu. Selain itu, jenayah ini merangkumi perdagangan haram untuk sisa elektrik dan elektronik, perdagangan haram untuk bahan-bahan yang menipiskan ozon, barang-barang tiruan dan perdagangan ubat-ubat tiruan.
Jenayah itu sering melibatkan pergerakan individu yang merentasi sempadan negara. Isu ini menjadi salah satu ancaman utama di rantau ASEAN untuk satu jangka masa yang lama. Masalah ini juga telah mencecah ke paras yang kritikal pada pertengahan tahun ini dan turut melibatkan beberapa negara ASEAN termasuk Malaysia ekoran penghijrahan mengejut yang tidak terkawal.
ASEAN harus membuat satu keputusan ekoran jenayah transtanational baru seperti yang disarankan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu mengenai dadah dan jenayah.

One response to “Jenayah rentas sempadan

  1. apa kesan jenayah rentas kepada negara

Leave a comment