Ancaman Terhadap Keselamatan dan Kedaulatan Negara

Dipetik dan disesuaikan daripada Bernama 15-11-2013

Pulau Pom Pom di Sipadan, Sabah

Pulau Pom Pom di Sipadan, Sabah


Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar mengesahkan laporan kejadian culik dan bunuh membabitkan dua pelancong China, dipercayai suami isteri, di Pulau Pom Pom, Semporna, Sabah awal pagi ini.

Polis sedang giat memburu kumpulan lelaki bersenjata yang terlibat dalam kejadian kira-kira pukul 1 pagi itu. Kejadian melibatkan seorang pelancong lelaki warga China yang ditembak mati, manakala seorang lagi pelancong wanita yang kita percayai isteri mangsa telah dilarikan oleh kumpulan lelaki berkenaan. Kedua-dua mangsa menginap di resort di pulau berkenaan bermula Selasa lepas dan dijangka mendaftar keluar Rabu depan.

Dipetik dan disesuaikan daripada Bernama 19-11-2013

Pasukan keselamatan mengawal resort pelancongan

Pasukan keselamatan mengawal resort pelancongan

pom 3
Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar meminta pihak media tidak mendedahkan identiti mangsa culik warga Taiwan di Pulau Pom Pom, Semporna, Sabah pada Jumaat lepas demi keselamatan mangsa. Setiap laporan yang mendedahkan identiti mangsa boleh mengancam nyawanya kerana mangsa diculik pengganas dari Selatan Filipina yang terkenal dengan kekejamannya. Justeru, media tempatan perlu mengutamakan keselamatan mangsa dalam membuat laporan berita.

Dalam kejadian pukul 1 pagi itu, pelancong lelaki berusia 57 tahun terbabit ditemui mati dengan kesan tembakan pada badan, sementara rakan wanitanya yang berusia 58 tahun hilang, dipercayai diculik oleh sekumpulan pengganas lelaki yang menggunakan senjata berat dari Selatan Filipina.

Polis menjalin kerjasama erat dengan Polis Filipina dan Aseanapol untuk membebaskan mangsa culik itu.

IPSOM dizahirkan oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi pada 20 Mei lepas dan ia adalah sebuah institusi yang berfungsi memberikan cadangan kepada polis dan Kementerian Dalam Negeri melalui kajian-kajian berkaitan keselamatan awam.

Katanya, IPSOM dipengerusikan Ahmad Zahid dan terdapat empat pusat utama dalam institusi itu yang diketuai seorang pengarah iaitu Pusat Penyelidikan Keselamatan dan Ketenteraman Awam, Pusat Strategi Lautan Biru Kebangsaan, Pusat Latihan dan Pembangunan Modal Insan dan Unit Pentadbiran dan Kewangan

5 responses to “Ancaman Terhadap Keselamatan dan Kedaulatan Negara

  1. Pingback: Mengekalkan Kedaulatan Negara : Kerja Kursus Pendidikan Moral Aliran Kemahiran 2014 | Bumi GemilangBumi Gemilang

  2. sya nk cri ancaman keselamtan terhadap negara kita.. tapi x jumpa.. kt mna nk cri yew.. tlong sya.. saya nk bt folio sejrah tingkatan3 nih..

  3. saya pom

  4. saya pon … tlongggg

  5. saya ponnnn

Leave a comment